Ben gepensioneerd, werkte daarvoor bij als adviseur en manager bij verschillende organisaties (o.a. BSO, M&I/Partners, ICTU) op het snijvlak van organisatie en informatie. Met de inauguratie van Trump bewust geworden van de bedreiging die Big Tech vormt voor onze democratische waarden. Er is een voorhoede van particulieren en kleine organisaties die van Big Tech af willen, maar ondersteuning nodig hebben om dit te realiseren. Ben nu dus bezig te kijken hoe we die ondersteuning kunnen organiseren. En zet stappen om zelf van Big Tech af te komen.
- 2 Posts
- 4 Comments
Hm, ik ben het helemaal met je eens dat een decentrale oplossing beter is dan een centrale. Echter, om mensen te laten overstappen van WhatsApp naar iets beters zijn twee dingen cruciaal: gebruiksvriendelijkheid (account aanmaken moet supersimpel zijn en het moet verder zoveel mogelijk lijken op wat mensen gewend zijn) en het aantal anderen waarmee je op het alternatieve platform kunt communiceren. Het lukt me om mensen te laten overstappen naar Signal (vaak is een aanmeldlink sturen genoeg, soms is even hands-on ondersteuning bij de installatie van de app en aanmaken account zelfs bij Signal nog nodig), maar Matrix vinden ze echt te ingewikkeld en dan haken ze af. Ik heb zelf ook echt even moeten studeren op hoe je een Matrix account aanmaakt, een app installeert die daarmee werkt etc. Wij als techneuten (semi-techneut in mijn geval) onderschatten voortdurend hoe lastig dit soort dingen zijn voor mensen die een ander soort leven hebben. Voor het gebruik bínnen een organisatie ligt dit misschien anders: dan kun je het gaan gebruiken wat meer afdwingen en de mensen de drempel laten nemen (Franse overheid doet dit, dacht ik).
Het kan zijn dat je de collabora app op je telefoon moet installeren om .odp files te kunnen bekijken. Maar ik heb de link nu vervangen door een link naar een PDF versie
Dank Hans, voor het inrichten van Lemmy


Als ik Adriaan goed begrijp is het in zijn concept noodzakelijk dat je eigenaar bent van het fysieke apparaat waarop je selfhosting draait (omdat het eigendomsrecht alleen op fysieke objecten betrekking heeft). Een VPS zal niet aan die voorwaarde voldoen. Ik weet niet of ik helemaal met hem eens ben over die noodzaak, voor mij is encrypte opslag waar ik zelf de encryptiesleutel heb voldoende (met een kopie van de data op en externe harde schijf bij mij thuis, zodat ik daarmee altijd weer naar een andere hosting partij kan).