Hans van Zijst

  • 2 Posts
  • 11 Comments
Joined 1 month ago
cake
Cake day: April 27th, 2026

help-circle
  • Hans van ZijstOPtoOprichting van de verenigingCommunicatiemiddelen
    link
    fedilink
    Nederlands
    arrow-up
    2
    ·
    14 days ago

    Om nog even opnieuw een lans te breken voor Matrix, haal ik graag een analyse van mijn voormalige collega Laurens Hof aan.

    Hij houdt al jaren de open communicatieplatforms in de gaten, en komt nu met een interessante conclusie: de open platforms zijn allemaal langzaam aan het bewegen richting een model dat Matrix al vanaf het begin heeft:

    Bluesky is trying to solve “how should private data work on atproto.” Blacksky is trying to solve “what does the Black community on Bluesky need to grow and have a safe place. ” The Mastodon team is trying to solve “how do we add private messaging to ActivityPub.” Each ends up with bounded spaces, explicit membership, persistent state, and access decisions at the boundary. This is roughly the same shape as what Matrix has been building. Bascially, it seems to me that we’re doing carcinization for protocols.

    https://connectedplaces.online/reports/fr163-decrypting-matrix/

    Logische volgende vraag is dan natuurlijk: waarom zetten we Matrix daar dan niet voor in?

    Sommigen hier die al op Matrix zitten, hebben de afgelopen tijd ongetwijfeld de berichten van Madelijn voorbij hebben zien komen: zij is bezig om zo veel mogelijk Nederlandstalige rooms bij elkaar te brengen in deze Matrix Space, waardoor vanzelf een omgeving ontstaat die vergelijkbaar is met ons forum in Lemmy of een speciaal ingerichte Mastodon- of Friendica-omgeving. Alleen dan met de mogelijkheid om ook echt vertrouwelijk te kunnen communiceren, zowel in groepen als 1-op-1.


  • Dat is een heel goede vraag.

    Ik werk bij een partij, ProcoliX, die dat kan, je kan bij ons “gewoon” Nextcloud en mail krijgen, en als je wilt doen we daar je beheer van DNS bij. We doen dit al jaaaaren voor bedrijven, maar voor particulieren, verenigingen of studiegroepen kunnen we dat natuurlijk ook. Precies het zelfde, alleen op een iets andere schaal.

    Vraag is dan natuurlijk wat het mag kosten. Voor een bedrijf kunnen we een pak uren uittrekken om alles helemaal naar de smaak van de opdrachtgever in te richten, maar voor de meeste particuliere klanten wordt het dan meteen veel te duur.

    Ik heb niet direct het antwoord op de logische volgende vraag: wat zou het bij jullie kosten om een mail- en opslagomgeving voor een paar mensen te krijgen? ProcoliX is ongetwijfeld niet de enige ideologisch gedreven partij die met die vraag zit: we willen heel graag, maar omdat we geen filantropische instelling zijn, moet het wel op een of andere manier kostendekkend kunnen.

    Wat ik als mogelijkheid zie, is dat je een VM (virtuele machine; ook wel VPS genoemd, Virtual Private Server) huurt en die netjes laat inrichten door iemand die dat als liefdewerk doet. Op ons platform HackerHosting kan je voor een heel bescheiden bedrag zo’n VM krijgen, binnen de Vereniging voor Digitale Autonomie zou je dan wellicht iemand kunnen vinden die die machine kan en wil omtoveren tot de omgeving die je nodig hebt.



  • Ah… Jammer dat ik dit nu pas zie, ik had daar HEEEL GRAAG bij willen zijn…

    Wij zijn Platinum Partner van Nextcloud, maar ik heb Maurice nog nooit gesproken. Soverin ken ik al van de vroege dagen van Freedom Internet en over EUnifyer heb ik van een klant dingen gehoord die ik graag eens met ze had besproken.

    Nou ja, soît, ik kan niet overal tegelijk zijn 🤷


  • Hans van ZijsttoOprichting van de verenigingSelfhostingdienst
    link
    fedilink
    Nederlands
    arrow-up
    1
    ·
    19 days ago

    Eigendomsrecht geldt absoluut niet alleen voor fysieke objecten, intellectueel eigendomsrecht is een bekend “probleem” als je bijvoorbeeld muziek wilt downloaden. Portretrecht heeft ook geen betrekking op fysieke objecten.

    Het punt is natuurlijk dat je het recht dan wel hebt, maar dat ook zal moeten afdwingen. Als bewoner heb je het recht om anderen de toegang tot je huis te ontzeggen, maar als je niet thuis bent en de deur wagenwijd open laat, zouden er toch zomaar eens mensen binnen kunnen komen. Mag niet, maar “gelegenheid maakt de dief”.

    En als hoster is de gelegenheid om de data van je klanten te bekijken er altijd, en een klant kan ook niet weten of je naar die data kijkt. Kijk naar de bekende gag orders die de FBI geeft aan Facebook, Microsoft, Amazon, Google en dergelijke als ze data opvragen: die bedrijven mogen niet eens melden dat je rechten zijn geschonden.

    Encryptie is een no-brainer. Al mijn machines draaien op versleutelde disks en verbindingen ernaar zijn ook altijd versleuteld. Niet omdat ik dingen doe die niet mogen, maar om me te beschermen tegen anderen die dingen willen doen die niet mogen.

    Terug naar de oorspronkelijke vraag van Erna. Wat ik voor ogen heb, zou qua gebruiksregels niet of nauwelijks verschillen van wat Soleus aanbiedt. Die regels zijn redelijk: geen illegale zooi, en rekening houden met de capaciteit die er is.

    Wat ik wel fundamenteel anders zou willen, is het eigendom van de hardware. Wat ik voor ogen heb, is dat de vereniging een zelfstandige hostingpartij is voor de leden. Een eigen datacenter zie ik niet als haalbare optie, maar het huren van rackspace (in in ieder geval 2 aparte datacenters en bij in ieder geval 2 verschillende partijen) en het daarin ophangen van eigen hardware wel.

    Eigen hardware dus, en alleen door de vereniging aangewezen personen die daar toegang tot hebben.




  • Ik ben het met je eens dat “ze” Matrix moeilijk vinden, maar oma vond vroeger Facebook ook moeilijk en nu is ze er niet meer weg te slaan. Waarom? Omdat de hele familie er zat, en ze voor haar kleinkinderen de moeite nam om ermee te leren werken.

    Ik ben me er ter dege van bewust dat ik totaal anders aankijk tegen het gemak van Matrix dan de nietsvermoedende troglodyte, maar ik probeer wel om schapen over de spreekwoordelijke dam te krijgen zodat we op een zeker moment de kritische massa bereiken waarop Matrix niet meer iets voor een stelletje masochistische vrijheidshippies, maar voor iedereen.

    Binnen de vereniging wil ik het dan ook zeker heel goed op het netvlies zetten van iedereen, en daarom bied ik ook accounts aan op een door mij beheerde server. Daar moet zeker een boel laagdrempelige documentatie bij komen, en dat staat dan ook al lang op mijn lijstje van dingen die ik “nog even” moet gaan doen. Een eerste beginnetje heb ik al een poosje terug online gezet: een beschrijving van hoe je je Matrix-account in gebruik neemt, ook geschikt voor oma die niet verder komt dan Facebook:

    https://codeberg.org/woefdram/Documentation/src/branch/main/Matrix/Nederlands/thorp.eu/eerstekeer.md

    Daarmee ben ik er nog lang niet, natuurlijk, maar je moet ergens beginnen.

    De Franse, Duitse en Belgische overheden zijn inmiddels gebruikers van Matrix, en Matrix komt ook ongezien steeds dichterbij hoor. Wist je bijvoorbeeld dat er in Thunderbird al behoorlijk lang een Matrix-client zit? Als we willen dat de massa straks zo veel mogelijk soevereine middelen gebruikt, zullen we als vereniging het goede voorbeeld moeten geven, denk ik. Vandaar mijn oproep aan iedereen hier om een account te maken (al dan niet op 'thorp.eu`) en er een beetje mee te leren werken.

    Als je ergens niet uitkomt, heb je een vereniging om je heen waar mensen zitten die qua Matrix van de hoed en de rand weten, en die kun je gewoon om hulp en uitleg vragen: ondergetekende en Kevin zijn uw persoonlijke experts op dat gebied 😎