Dat is een heel goede vraag.
Ik werk bij een partij, ProcoliX, die dat kan, je kan bij ons “gewoon” Nextcloud en mail krijgen, en als je wilt doen we daar je beheer van DNS bij. We doen dit al jaaaaren voor bedrijven, maar voor particulieren, verenigingen of studiegroepen kunnen we dat natuurlijk ook. Precies het zelfde, alleen op een iets andere schaal.
Vraag is dan natuurlijk wat het mag kosten. Voor een bedrijf kunnen we een pak uren uittrekken om alles helemaal naar de smaak van de opdrachtgever in te richten, maar voor de meeste particuliere klanten wordt het dan meteen veel te duur.
Ik heb niet direct het antwoord op de logische volgende vraag: wat zou het bij jullie kosten om een mail- en opslagomgeving voor een paar mensen te krijgen? ProcoliX is ongetwijfeld niet de enige ideologisch gedreven partij die met die vraag zit: we willen heel graag, maar omdat we geen filantropische instelling zijn, moet het wel op een of andere manier kostendekkend kunnen.
Wat ik als mogelijkheid zie, is dat je een VM (virtuele machine; ook wel VPS genoemd, Virtual Private Server) huurt en die netjes laat inrichten door iemand die dat als liefdewerk doet. Op ons platform HackerHosting kan je voor een heel bescheiden bedrag zo’n VM krijgen, binnen de Vereniging voor Digitale Autonomie zou je dan wellicht iemand kunnen vinden die die machine kan en wil omtoveren tot de omgeving die je nodig hebt.


Om nog even opnieuw een lans te breken voor Matrix, haal ik graag een analyse van mijn voormalige collega Laurens Hof aan.
Hij houdt al jaren de open communicatieplatforms in de gaten, en komt nu met een interessante conclusie: de open platforms zijn allemaal langzaam aan het bewegen richting een model dat Matrix al vanaf het begin heeft:
https://connectedplaces.online/reports/fr163-decrypting-matrix/
Logische volgende vraag is dan natuurlijk: waarom zetten we Matrix daar dan niet voor in?
Sommigen hier die al op Matrix zitten, hebben de afgelopen tijd ongetwijfeld de berichten van Madelijn voorbij hebben zien komen: zij is bezig om zo veel mogelijk Nederlandstalige rooms bij elkaar te brengen in deze Matrix Space, waardoor vanzelf een omgeving ontstaat die vergelijkbaar is met ons forum in Lemmy of een speciaal ingerichte Mastodon- of Friendica-omgeving. Alleen dan met de mogelijkheid om ook echt vertrouwelijk te kunnen communiceren, zowel in groepen als 1-op-1.